Jabłko, ananas, zielona herbata – czy naprawdę odchudzają?

Pewne składniki znajdujące się w produktach, które spożywamy, mogą wspomóc proces odchudzania. Należą do nich przede wszystkim: kofeina i guarana, zielona i czerwona herbata oraz niektóre zioła. Zioła i przyprawy wzbogacają smak potraw oraz pobudzają pracę przewodu pokarmowego. Należy podchodzić do nich z rozsądkiem, ponieważ nieumiejętnie stosowane mogą niekorzystnie wpłynąć na zdrowie (np. zioła mające właściwości moczopędne czy przeczyszczające).
Do grupy ziół sprzyjających procesowi odchudzania należą m.in. ostra papryka, pieprz i cynamon. Jak donoszą
badania, pieprz i imbir zwiększają wydatek energetyczny
dzięki wzmożonemu utlenianiu tłuszczów.

Uwaga! Obok ziół pomocnych w walce ze zbędnymi kilogramami są zioła, których użycie może spowodować efekt odwrotny do oczekiwanego, ze względu na właściwości pobudzające apetyt. Do tej grupy należą: imbir, koper, kminek, melisa, rozmaryn, estragon.

Pomogą Ci schudnąć:

CHILI – zawiera kapsaicynę, substancję mającą właściwości
termogeniczne. W diecie osób stosujących tę przyprawę po posiłku zaobserwowano zwiększenie wytwarzania ciepła praz zwiększenie przemiany materii. 
Papryczka chilli wspomaga przemianę materii. Przyspiesza również perystaltykę jelit i zmniejsza uczucie głodu. Należy ją jednak stosować ostrożnie, gdyż u niektórych osób może wywoływać silne reakcje alergiczne. 1 łyżeczka chili przyspiesza o 23 proc. spalanie tłuszczy.

CYNAMON – zawiera bioaktywne związki, które wpływają korzystnie na metabolizm glukozy. Wyniki badań pokazują, że cynamon może wpływać na mniejsze magazynowanie tłuszczu w adipocytach (komórkach tłuszczowych).

GUARANA – ma w sobie duże ilości kofeiny (4 razy więcej niż ziarno kawowca), zwiększa wydatek energetyczny (zwiększa termogenezę – czyli produkcję ciepła), przez co przyspiesza metabolizm. Pobudza również uwalnianie kwasów tłuszczowych. W związku z podwyższoną temperaturą ciała i wolniejszym tempem opróżniania żołądka hamuje apetyt. Jeszcze lepszy wspomagający efekt
w odchudzaniu uzyskuje się łącząc guaranę i zieloną herbatę.

ZIELONA HERBATA – posiada właściwości termogeniczne. Japońscy naukowcy udowodnili, że podnosi metabolizm. Polifenole zawarte w zielonej herbacie działają stymulująco, przyspieszając przemianę tłuszczu w energię. 

CZERWONA HERBATA – badania kliniczne wykazały,
że osoby pijące czerwoną herbatę utrzymywały na długo spadek masy ciała, który ponadto był u nich wyższy w stosunku do osób niepijących tej herbaty. Trunek ten pobudza procesy metaboliczne i poprawia trawienie dzięki zawartości polifenoli. 

CHUDE MIĘSO, NABIAŁ – produkty te są bogatym źródłem białka, które może wspomóc proces odchudzania dzięki temu, że wydatek energetyczny związany
z trawieniem 1 g białka jest większy niż 1 g tłuszczu czy węglowodanów. Po spożyciu produktu bogatobiałkowego zwiększa się termogeneza poposiłkowa.

OTRĘBY – są źródłem błonnika pokarmowego. Niegdyś uważane za zbędny balast, obecnie mające zbawienny wpływ na przewód pokarmowy. 
Błonnik dzięki swoim właściwościom opóźnia proces opróżniania żołądka oraz wpływa na odpowiedź glukozową po spożyciu posiłków bogatych w cukry, dzięki czemu na dłużej utrzymuje się uczucie sytości. Ponadto pomaga osobom będącym na diecie uchronić się przed napadami „wilczego głodu” oraz obniża cholesterol. Należy jednak uważać z nadmiarem spożywania produktów obfitujących
w błonnik (oprócz otrąb są to warzywa, owoce, pieczywo pełnoziarniste, grube kasze) gdyż jego nadmiar ogranicza przyswajanie żelaza, magnezu, wapnia i cynku. 

Produkty, które nie pomogą schudnąć, mimo obiegowej opinii o wartościach odchudzających:

LUBCZYK LEKARSKI – napar z tej rośliny ma właściwości moczopędne. Lubczyk pobudza układ trawienny, wydzielanie soków żołądkowych oraz fermentację jelitową.

SENES – wprawdzie wpływa na regulację przemiany materii,
ale ze względu na swoje właściwości przeczyszczające
nie zaleca się stosowania go w zdrowym odchudzaniu.

POKRZYWA – wspomaga utratę masy ciała głównie dzięki… właściwościom moczopędnym. Stanowi jednak źródło wapnia, fosforu, żelaza, potasu, witaminy A, K, C, zawiera związki aminowe, olejki eteryczne, flawonoidy, fitosterole, karotenoidy. 

KAWA – zawiera kofeinę, po której spożyciu wzrasta poziom glukozy, który hamuje apetyt…, ale niestety po krótkim czasie mamy znów ochotę na podjadanie. Z drugiej strony alkaloidy zawarte w kawie przyspieszają przemianę materii. 

GREJPFRUT – owoc ten uważany jest za niezbędny w diecie osoby odchudzającej się. Czy słusznie? Grejpfruty w 90 proc. składają się z wody. Zawierają również kwasy organiczne, witaminę C, witaminy z grupy B. Poprzez zawartość w nich naryngeniny (flawonoid) sugerowane są jego właściwości odchudzające. Niektóre wyniki badań wskazywały, że osoby spożywające te owoce traciły tkankę tłuszczową szybciej niż osoby, które nie jadły grejpfrutów. Naryngenina – odpowiedzialna za jego gorzki smak – działa lekko przeczyszczająco. 

JABŁKA – zawierają dużo błonnika, ale nie posiadają żadnych magicznych właściwości odchudzających, choć niewątpliwie są zdrową przekąską. Jabłka należy jeść ze skórką, w której znajduje się najwięcej błonnika.
Ewa Lipka-Kozanka, dietetyk kliniczny




Prezentowane przepisy pochodzą z autorskiego zbioru Karola Okrasy.